logo2
       Φροντιστήρια Μ.Ε. & Κέντρα διά Βίου Μάθησης

logo2-meleti

 
 
 p-facebook-pencil256   p-instagram2   p-linkedin-pencil256  p-twitter-pencil256  p-youtube-pencil256

Άγχος Εξετάσεων

 

Η προετοιμασία των μαθητών για τις εξετάσεις αποτελεί μια από τις πιο σοβαρές πηγές έντασης στην εφηβική ηλικία, λόγω των απαιτήσεων του εκπαιδευτικού συστήματος αφενός και των απαιτήσεων του οικογενειακού περιβάλλοντος αφετέρου. Οι προσδοκίες της οικογένειας, του σχολείου και της ευρύτερης κοινωνίας για την επιτυχία στις εξετάσεις δημιουργεί συχνά άγχος στον έφηβο, που πολλές φορές νιώθει ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί ικανοποιητικά σε αυτές. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει οι εξετάσεις να είναι για το άτομο μια ευκαιρία να αποδείξει στους γύρω του ή στον εαυτό του την ικανότητά και την αξία του.

 

Συμπτώματα που προειδοποιούν για την υπερβολική έκθεση μας στο άγχος:83 agxos exetasevn 2

  • Σε σωματικό επίπεδο: πονοκέφαλος, ξηρότητα στόματος , μυϊκοί πόνοι και δύσπνοια, υψηλή αρτηριακή πίεση, στομαχικές διαταραχές, πόνοι στην πλάτη, ζαλάδα (θολούρα) κα.
  • Σε ψυχολογικό και συμπεριφοριστικό επίπεδο: υπερευαισθησία, επιθετικότητα, φόβος, αίσθημα ματαιότητας, κατάθλιψη, προβλήματα ύπνου ή αϋπνία, απώλεια ή αύξηση βάρους, προβλήματα στις ανθρώπινες σχέσεις κα.
 

Αντιμετώπιση του Άγχους των εξετάσεων:

  • Συμμετοχή του παιδιού σε φυσικές (π.χ. κολύμπι) και κοινωνικές δραστηριότητες, φροντίδα του εαυτού (καλός ύπνος , ποιοτικό φαγητό).
  • Αναγνώριση και κατανόηση από μέρους των γονιών του άγχους του παιδιού.
  • Εκμάθηση τεχνικών χαλάρωσης. Ασκήσεις χαλάρωσης (15΄τη μέρα) συγκεντρώσου στη διαφραγματική αναπνοή.
  • Συνδυασμός εισπνοών - εκπνοών με θετικές (και ρεαλιστικές) σκέψεις.
  • Ξεκούραση του μυαλού.
  • Έκφραση των αρνητικών συναισθημάτων (μιλήστε με γονείς, καθηγητές και φίλους).
  • Όσον αφορά τον τρόπο μελέτης είναι σημαντικό να ακολουθηθεί ένα πρόγραμμα, που να είναι μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων των μαθητών.
 

Πλάνο Μελέτης:

  • Δημιουργώ ένα ευχάριστο περιβάλλον για διάβασμα .
  • Διαβάζω με πρόγραμμα, ούτως ώστε να μη βγω εκτός χρόνου.
  • Ξεκινάω από τα δύσκολα για να μην με αγχώσουν στο τέλος. Δεν προσπερνώ σημεία που μου φαίνονται δύσκολα ,επιμένω να τα κατανοήσω συμβουλευόμενος βοηθήματα ή τον καθηγητή μου.
  • Κινητό, τηλεόραση και υπολογιστής είναι κλειστά καθ όλη την διάρκεια του διαβάσματος μου.
  • Κάνω διάλειμμα 10 λεπτών για κάθε μια ώρα διαβάσματος.(μακριά από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) 
  • Κάνω αρκετές επαναλήψεις για να εμπεδώσω την ύλη, την οποία χωρίζω σε υποενότητες προκειμένου να την χειριστώ καλύτερα.
  • Δίνω βαρύτητα σε όσα σημεία με έχουν δυσκολέψει κατά την τελική μου επανάληψη.
  • Επανάληψη μαζί με φίλους: Συνάντησε άλλους συμμαθητές σου και ας ρωτήσει ο ένας τον άλλον. Αν μπορείς να το εξηγήσεις στους άλλους, τότε το έχεις κατανοήσει ... διαφορετικά, χρειάζεσαι κι άλλες επαναλήψεις.
 

Συμβουλές για τους Γονείς

  • Σταθείτε υποστηρικτικά δίπλα στον μαθητή, χωρίς να ασκείτε κριτική.
  • Κερδίστε την εμπιστοσύνη του, πείστε τον να "ανοιχτεί" και να μιλήσει για το άγχος του και τις ανησυχίες του.
  • Μην προβάλετε τις δικές σας φιλοδοξίες και τους δικούς σας στόχους πάνω στα παιδιά σας, τους προκαλείτε επιπλέον άγχος αποτυχίας και αίσθημα απόρριψης.
  • Φροντίστε να υπάρχει οικογενειακή γαληνή και ηρεμία τις μέρες των εξετάσεων στο σπίτι.
  • Βάλτε σε "τάξη" τα υπόλοιπα μελή της οικογενείας (αδέρφια, γιαγιάδες, παππούδες κτλ). Ο θόρυβος πρέπει να εκλείψει παντελώς από το σπίτι κατά την διάρκεια των εξετάσεων και της τελικής μελέτης του μαθητή.
  • Εξηγήστε στο παιδί σας ότι η επιτυχία του στις εξετάσεις δεν κρίνει κατ’ ανάγκη την επιτυχία του στον επαγγελματικό στίβο και σίγουρα δεν κρίνει την ευτυχία του στη ζωή.
 

82 young student girlΕν κατακλείδι ο παράγοντας του άγχους που διακατέχει τους μαθητές κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής, μεγιστοποιείται και μεγεθύνεται κατά την περίοδο των εξετάσεων, κυρίως των Πανελληνίων. Την περίοδο της τελικής προετοιμασίας, ο μαθητής αναμετριέται με τον εαυτό του και με τις εναπομείνασες (από την κούραση) δυνάμεις του. Είναι και η πρώτη μάχη που καλείται να δώσει και να νικήσει. Η διαδικασία αυτή, είναι διαδικασία ωρίμανσης και αυτογνωσίας αρκετά εποικοδομητική για τον νέο άνθρωπο που συντελεί στην διάπλαση της προσωπικότητας του. Σε αυτό λοιπόν το κομβικό σημείο θα πρέπει να μάθει να ελέγχει τον εαυτό του και τις αντιδράσεις του, να του επιβάλλεται, και να μην αφήνει το υπερβολικό άγχος να τον διακατέχει επηρεάζοντας την φυσιολογία του και την ψυχοσωματική του υγεία. Η νίκη του αυτή εάν επιτευχθεί θα τον ακολουθήσει σε όλη τη διάρκεια της ζωής του σε κάθε ανάλογη αγχωτική και στρεσογόνα περίοδο.

 
 

Βιβλιογραφία

1. Adams Jenny, Στρες ,φίλος για μια ολόκληρη ζωή, Εκδόσεις Φυτράκη 2004
2. Helen Kennerley ,Ξεπερνώντας το άγχος ,,Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα 2009
3. Σκούφου Δημητρα ,Το Άγχος των εξετάσεων τσακίζει τους μαθητές, εφ. Το Βήμα 22/6/1997